tirsdag 20. november 2012

Noen tapas tips...

 
 
Jeg syns Tapas, eller fingermat både er gøy å lage og ikke minst godt å spise. Masse kan lages på forhånd så det ikke blir så stress rett før gjestene kommer.
Tenkte skulle legge ut bilder og beskrivelse av noe av det jeg lager, aller mest for min egen del,glemmer jo så fort ;) men hvis noen kan bruke det er det jo bare hyggelig.
 
 
 
 
Over her er lefse som jeg har smurt philadelphia ost på, men nesten all smøreost kan brukes. Så har jeg noen never ruccola og rødløk skåret opp i små biter...ringer går også og oppå der har jeg røkelaks.
Rull så sammen og pakk rullene inn i litt plastfolie og legges kjølig noen timer. Skjæres så opp og legges på fat. Bilde kommer litt lenger ned her.
Dett er jentene mines favoritt. Det er fin turmat også forresen:) 
 

 
 
Her ruller jeg svisker inn i bacon. Dadler går også fint. Stikk en tannpirker (uten smak)inn så den ikke går opp og stek i ovnen på 200 grader til de er gyldne og fine.
Det er veeelidg godt også.
 

 
Små kjøttboller er også super godt. Jeg ringte til Rederen for å få oppskrift, han hadde nemlig laget noen himmelsk gode for en stund siden, men det var ikke lett... han hadde bare puttet oppi litt krydder han hadde i skapet!!!!!!!
Iiiiiiiiiiik, jeg hater "på slump" oppskrifter. Eller det er jo forsovit sånn jeg lager mat ofte selv, må alltid gjøre om på oppskrifter, men første gang er det greit å ha noe å følge ;)
Her kommer en kaotisk forklaring så jeg husker litt til neste gang bollene skal lages.
 1 egg pr. 500 gr og så en dæsj farris(?) Åpnet så kjøkkenskuffen med krydder og så vidt jeg husker så brukte jeg salt, pepper, chili&lime krydder, litt kanel, ikke spør, men jeg tror jeg hadde det i noen andre boller,og så  ennå litt mere chili. Hadde en løk og en kinesisk hvitløk i små biter oppi også.
Stekte små boller på middels varme til de ble gyldne og fine og veeeldig gode ;)
 
   

 
Her ligger lefsene på fat. Kan godt brukes som forrett også.
 

 
 
Melbatoast med rød og sort rogn, pyntet med litt majones og urter. Gjerne dill hvis man har.
 
 

 
 
Skinkefat, fetaost, oliven og et lite ostefat med marmelade til.
 

 
 
Fra venstre ligger sviske og bacon rullene, rosmarin bakte poteter i front , bak skimtes en form med små tomater og små løk, kjøttbollene, foccacia og marinerte scampi som du finner oppskriften på her
 
Damene i syklubben til mamma var godt fornøyd med maten iallefall og for ikke snakke om Pål og jentene som kastet seg over restene etterpå ;)
 
Ønsker dere en fiiiin uke.
 
 

Ingen kommentarer: